به‌ هر‌ حال

سندرم مزمن نااستادی

شنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۴۹ ق.ظ

خیلی گشتم ولی پیدا نشد آقا. یه استاد دانشگاه درست حسابی نتونستم پیدا کنم تو این عرصه‌‌ی گسترده و پیچیده. به هر استادی تو هر دانشگاهی برمیخورم بالاخره لااقل یه ایراد اخلاقی یا رفتاری داره که لکه‌ی ننگیه در کارنامه‌ی اعمالش! 

یه استاد دانشگاه خوب حتی اگه ‌Ph.D رشته خودشو از هاروارد هم گرفته نباید به تمام آرایه‌های ادبی و کوچه پس کوچه‌های ادبیات فارسی متوسل بشه تا هر دو دقیقه یه جوری این قضیه رو قاطی حرفاش بگنجونه. اگه هزاری هم سفر خارج از کشور رفته و تمام کشورهای توسعه‌یافته‌ی شرق و غرب برای اینکه یه سخنرانی تو دانشگاهاشون بکنه سر و دست میشکنن نباید از هر دوتا جمله‌ش یکیش تعریف خاطراتش تو فولان کشور باشه. یه نکته‌ی مهم دیگه اینه که یه استاد خوب تز نمیاد! ای استاد عزیز، ای که فدای مدرک و قد و بالات بشم، سعی کن با دیسیپلین و شخصیت کلاسیت کاری کنی دانشجوها خودشون چارچوب کلاسی رو رعایت کنن. این که بری تو کلاس و درو رو کسایی که دارن پشتت میان ببندی بگی قبل من باید میومدین تو کلاس تزه عزیزم. بخدا همه میدونن داری ادا در میاری و حداکثر سی ثانیه‌ی دگ درو باز میکنی. درسته دل خودت خوش میشه ولی جواب نمیده خانوم/آقای محترم. 

یه استاد ایده‌آل ده‌ها ویژگی خوب دیگه هم داره ولی متاسفانه هیچکس رو ندیدم که حتی تلاش کنه نزدیک بشه به اون ویژگی‌ها. استاد باشخصیت نه انقدر اخلاق شل و ولی داره که دانشجوها انگشتش کنن نه انقدر خودشو میگیره که کسی جرئت نکنه تو راهروهای دانشگاه بهش سلام کنه. یه استاد خوب هیچوقت نمیذاره دانشجوهاش از بحث و جدال‌هایی که با بالادستی‌ها داره باخبر بشن. چون اساس قضیه بر اینه که مشکل شخصی استاد فلان درس با معاون آموزشی دانشگاه هیچ ربطی به دانشجو نداره و اصلاً نباید سر کلاس درباره‌ش بحث بشه. 

یه استاد خوب باید سطح توقعات خودش رو هم کنترل کنه. باید بدونه بین هشتاد و اندی دانشجو که جلوش نشستن به احتمال قطع قریب به یقین طیف گسترده‌ای از عقاید وجود داره که از بسیجی ذوب در ولایت رو شامل میشه تا آتئیست و خداناباور. پس باید آگاه باشه که یا عقاید دینی و سیاسیشو سر کلاس ساطع نکنه، یا اگه ساطع کرد و دو ساعت بعد گزارشش رو میز نماینده‌ی ولی فقیه بود کسی رو سرزنش مکند مگر خودش را! 

نمیگم استاد خوب استادیه که نمره بده‏، که حضور غیاب نکنه، که فصلا رو حذف کنه، که جای ریفرنس دادن جزوه بده یا هرچیز دیگه مثل این. فقط اخلاق مدنظرمه. صحبت من اینه که استادی که میاد جلوم و میخواد درس بده باید تو ذهن من یه فرقی با یه بچه‌ی پنج ساله‌ی نق‌نقو داشته باشه و با رفتاراش کاری نکنه که تا آخر ترم پیش خودم بگم من از این خیلی بزرگ‌ترم! 

  همین دگ، سعی کنین یه استاد واقعی باشین!

University

۲ ۰
۶ دیدگاه
| اشتراک‌گذاری‌: به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم

این مطلب با برچسب‌های, اخلاق استادی, استاد, دانشگاه در تاریخ شنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۴۹ ق.ظ، توسط سُر. واو. شین منتشر شده است.
  • مریم y.

    ۰۱ اسفند ۹۴ ، ۰۷:۵۷ وب سایت

    واقعا بعضی استادا به جای این که سعی کنن دانشجو جذب بشه و مطالب بیشتری رو یاد بگیره فکر پرستیژو پز اجتماعی و کنف کردن دانشجو ها هستن ببخشید ولی به نظرم اینجور افراد عقده این

  • سُر. واو. شین

    ۰۱ اسفند ۹۴ ، ۱۴:۰۳

    درسته. استاد نباید شأن خودشو از دانشجو بالاتر بدونه. حتی اگه واقعاً باشه.

  • آقای سر به هوا ...

    ۰۱ اسفند ۹۴ ، ۱۵:۳۶ وب سایت

    خوب هیچ آدمی کامل نیست ، هست ؟

  • سُر. واو. شین

    ۰۲ اسفند ۹۴ ، ۰۰:۱۹

    اتفاقاً به این هم فکر کردم ولی خب اولاً استاد دانشگاه هر آدمی نیست، کسیه که تو بالاترین مرتبه‌ی آموزشی کشور قرار داره و انتظار بالاتری ازش میره طبیعتاً. دوماً هم که خب لااقل میتونه سعی کنه ادا در بیاره! کامل نبودنش میتونه تو یه بعد دیگه از زندگیش باشه نه اخلاقش تو دانشگاه. 

    منظورم اینه که مگه چند درصد آدمای جامعه میتونن استاد دانشگاه بشن؟‌ باید اونایی باشن که بهترین ملاک‌های اخلاق رو دارن.

  • اقای روانی

    ۰۲ اسفند ۹۴ ، ۱۳:۲۴ وب سایت

    سلام امشب میزبان شما هستم در مسابقه تندیس خوشبخت دلنیشین.

  • سُر. واو. شین

    ۰۲ اسفند ۹۴ ، ۱۷:۱۸

    باعث افتخاره :D 

  • آیدین

    ۰۲ اسفند ۹۴ ، ۱۷:۵۸

    الان حوصله کامنت گذاشتن ندارم این باشه تا بعدا بیام فکر کنم کامنت بزارم :| 

  • سُر. واو. شین

    ۰۲ اسفند ۹۴ ، ۲۲:۳۰

    مرسی که اطلاع میدی :))

  • آیدین

    ۰۵ اسفند ۹۴ ، ۱۷:۳۳

    من فکرامو کردم , نظر خاصی ندارم :/ 

  • سُر. واو. شین

    ۰۵ اسفند ۹۴ ، ۱۸:۲۲

    همچنان ممنون :))

  • خانم والیوم

    ۲۱ اسفند ۹۴ ، ۱۱:۱۷ وب سایت

    مطمئن باشید میگید! 

    من الان ترم آخرم دارم همینو میگم.من از خیلی از استادا خیلی چیزا رو بهتر و بیشتر میدونم.

    ترم پیش دو تا استاد phD داشتم از من بی سواد تر بودن بی سواد تر ها بی سواد تررررر....

  • سُر. واو. شین

    ۲۲ اسفند ۹۴ ، ۱۴:۵۱

    همینجوره قطعاً. خیلی از استادا علم زیادم که داشته باشن نمیتونن منتقلش کنن و خب فرقی با نداشتنش نداره!

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">