به‌ هر‌ حال

فمینیسم، یا گیس‌کشی مجازی؟

شنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۴۱ ب.ظ

بحث فمینیست‌ها هم بساط جالبی شده است. با عده‌ای فمینیست که در شبکه‌های اجتماعی حمایت از قشر مظلوم مونث در جامعه را در بوق و کرنا میکنند مشکلی ندارم. درواقع اصلاً با حمایت از حقوق زنان مشکلی ندارم. چرا که بسیاری از این حقوق آشکارا در ایران نادیده گرفته میشوند و کسی نمیتواند این حقیقت را انکار کند، حتی مسببین آن. مشکل من با فمینیست‌هایی است که پا را از حد خود فراتر گذاشته و دیگر تنها به برابری حقوق زن و مرد راضی نیستند، انتقام میخواهند!

به شخصه در فضای اینترنت با وبلاگ‌های کاملاً فمینیستی، یا وبلاگ‌هایی که نویسنده‌ی آن‌ها دیدگاه فمینیستی دارد برخورد زیادی دارم و معمولاً برای مطالعه‌ی نوشته‌های آن‌ها وقت میگذارم. دادخواهی و عدالت‌خواهی که حرف تمام نویسندگان اینگونه وبلاگ‌هاست قابل تحسین و حمایت است. ولی برخی از حواشی آن‌ها ،که متاسفانه کم هم نیستند، من را همیشه آزار میدهند. 

به زعم من پیش از موضع‌گیری در جبهه‌ی فمینیست‌ها باید مرز دقیقی بین کسب حقوق زنان و سلب حقوق مردان قائل شد. دو نکته هم باید مورد توجه قرار گیرد. نخست این که فمینیسم یک مکتب اجتماعی است که شکل گیری آن در ایران نبوده و فقط در ایران هم ادامه نیافته است، پس ایران تنها کشوری نیست که حقوق زنان در آن گاه با بی‌مهری مواجه میشود. دومین نکته این است که فمینیسم گرایش های متعددی دارد که هرکدام ریشه‌ی این بی مهری را عاملی به نسبت متفاوت قلمداد میکنند. برای مثال فمینیسم مارکسیستی پیش از نظام مردسالارانه، نظام سرمایه‌داری را عامل این رخداد میداند. پس باید بدانیم که صرفاً به نام فمینیسم نباید اسلحه را به سمت تمام مردان نشانه رفت. 

مشکلی که درحال حاضر با آن روبرو هستیم همین عدم تفکیک صحیح تفکرات فمینیستی است. یعنی یک فرد معترض پیش از آن که از اطلاعی از تاریخچه و گرایش‌های فکری این مکتب داشته باشد خود را عضوی از آن دانسته و با این فکر که "اگر به زن‌ها ظلم میشود پس مردها مقصر هستند" موضع نادرسی را پیش میگیرد. متاسفانه همین امر موجب شده که امروزه حمایت از حقوق زنان در وبلاگستان فارسی و حتی شبکه‌های اجتماعی بیشتر به چیزی مانند وبلاگ‌های کل‌کل دخترها و پسرها شبیه باشد تا یک جنبش صحیح و کارآمد. درواقع ما بیشتر شاهد فرافکنی‌ها، مقصر‌ جلوه‌ دادن‌ ها و به نوعی عقده‌گشایی‌های اینترنتی هستیم تا پروژه‌های مفید و لازم توجهی مانند کفشدوزک.

تمام این‌ها در نهایت منجر به سردرگمی خود شخص میشوند. شخصاً بارها در وبلاگ‌هایی که در این زمینه مینویسند شاهد مطالب ضد و نقیضی بوده‌ام که با کمی تفکر پیام‌های اجتماعی فراوانی دارند. برای مثال نویسنده‌ای که هم از کار کردن زنان و هم از کار نکردن آن‌ها در جامعه نالان است؛ در نوشته‌ای به دیدگاه برخی مردها مبنی بر نادرست بودن کار کردن زنان در جامعه میتازد، و در نوشتاری دیگر انتظار اینکه زنان از آشپزخانه خارج شوند و در جامعه پا به پای مردان کار کنند را محکوم میکند! ارزش‌های دوگانه نیز مشکلی دیگر است؛ مطابق هر عقل سلیمی آزار دادن و سخت‌گیری بیشتر بر مردها چیزی نیست که راه را برای دستیابی به حقوق زنان هموارتر سازد. اما برخی از وبلاگ‌های فمینیستی همین مطلب را در قالبی به مخاطب ارائه میدهند که بسیار منطقی و لازم به نظر برسد! برای مثال چندی پیش به وبلاگی برخوردم که نویسنده‌ی آن آزادی‌های زنان در کشورهای اروپایی و آمریکایی را میستود (مقصود صرف آزادی های جنسی نیست) و سیاست آن کشورها که منجر به آن آزادی‌ها شده است را الگویی لازم الاجرا برای ایران میدانست. تا اینجای کار منطقی به نظر میرسد. ولی پس از آن سخت‌گیری بیشتر بر پسرها -مثلاً لزوم سربازی اجباری- را امری ضروری در همان راستا قلمداد میکرد. اما نکته‌ای که نویسنده به آن توجه نکرده بود‏‏، و یا سعی در نادیده گرفتن آن داشت، این بود که در اکثر همان کشورهای اروپایی و آمریکایی که سنگ سیاست هایشان را بر سینه میزد، سربازی پسران اختیاری است! 

نویسنده‌هایی هستند که وقتی صحبت از سربازی پسران میشود میگویند شما باید سربازی بروید و ما هم آشپزی یاد بگیریم. شما اسیر پادگان و ما هم اسیر آشپزخانه. از آن سو وقتی صحبت از کار میشود میگویند شما کار میکنید پس چرا ما نکنیم؟ بندمان را باز کنید تا از آشپزخانه خارج شویم. و از سویی دیگر وقتی بحث کار میشود میگویند جنس لطیف ما برای کار در جامعه بیش از حد آسیب‌پذیر است، کارهای بیرون از خانه با شما، بند آشپزخانه را هم به ما مرحمت فرمایید. و همین دور تکرار میشود. آشپزخانه همزمان سلاحی وبلاگی در مقابل سربازی و کار مردان میماند و حقوق زنان هم همچنان در جامعه پایمال میشود. 

حرف من نادرستی جنبش فمینیسم نیست. جنیش درست است، اقدامات شما نادرست است. اگر هدف واحدی هست پس بجای کینه‌ورزی‌های مجازی باید متحد شد تا بتوان به شکل درستی به آن دست یافت. بجای نوشتن مطالبی که حتی مردان حامی حقوق زنان را هم به مخالفت وامیدارد، مقالاتی منتشر کنید تا سطح آگاهی جامعه بالاتر رود. از نظر من دیگر زمان آن رسیده که به جای گیس‌کشی های اینترنتی، چرخی که در حال گرداندن آن هستیم را به مسیر صحیح هدایت کنیم.

Feminism

۴ ۰
۱۶ دیدگاه
| اشتراک‌گذاری‌: به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم

این مطلب با برچسب‌های, Feminism, فمینیسم, فمینیسم در ایران در تاریخ شنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۴۱ ب.ظ، توسط سُر. واو. شین منتشر شده است.
  • فاطمه .ح

    ۱۷ مرداد ۹۴ ، ۲۲:۱۷ وب سایت

    در کل : یه سریا شور فمینیسم بازی رو در میارن. یعنی چرتو پرت می بافن :| که اصن ربطی به فیمینیسم نداره فقط میخوان افکار مسخره شون رو در ی قالبی بگن !
     
    اتفاقا اینقد بده که پسرا میرن سربازی :/ یعنی من کلا حس میکنم خیلی ظلم بزرگیه. پسرا باید درس بخونن. خونه داشته باشن ماشین داشته باشن. شغل خوب داشته باشن. سربازی دو ساله رو برن :| و ... کلا همه چی رو شونه ی اونا باشه :|

    الان هر پسر شده دوسال. بنظرم هم دخترو پسر برن با خدمت ی سال بهتره. وضعیت مسخره و حقوق ماهانه ی سربازی رو خبر دارم. خیلی ظلمه! 

    +اصولا ما خانما پررو شدیم ! التبه اقایون هم ( ی دسته ) دیگه واقعن پررو ان :|
    +بااحساسات هر چ بیشتر :|

  • سُر. واو. شین

    ۱۷ مرداد ۹۴ ، ۲۲:۵۵

    به نظر من کلا سربازی رو اختیاریش بکنن خیلی بهتره تا هر کار دیگه ای. ممکنه یه سری کلا نخوان برن، یه سری هم هستن که میخوان برن همیشه. 


    در کل درود خدا بر تو :D 

  • فاطمه .ح

    ۱۷ مرداد ۹۴ ، ۲۳:۲۷ وب سایت

    دوست عزیز! اینکه امریکا سربازیش اختیاری ولی با این حال همه میرن برا چیه؟چون اونا اهمیت میدن به افرادشون. پول خرج میکنن. شما با ماهی 90 تومنی که تو ایران بهت میدن و عین چی :| هم باید براشون کار کنی و تازه دو قورت و نیمه شونم باقیه اگه اختیاری بود اصن بهش "فکر " هم میکردی؟ :||


    بخدا مسلمون نیستن اینا :|||
    :))

  • سُر. واو. شین

    ۱۷ مرداد ۹۴ ، ۲۳:۴۸

    همون آمریکا هم خیلیا نمیرن ولی آره خدایی سربازی تو آمریکا افتخار داره. یه نگا به وضع سربازا و ابهتشون بنداز :)) 

  • ♛ ♛ آرین ♛ ♛

    ۱۷ مرداد ۹۴ ، ۲۳:۵۷ وب سایت

    در یک کلام، موافقم.

    انقدر اطرافم هستن آدمای سخت کوش و با استعدادی که دغدغه تلف شدن دو سال از عمرشون رو دارن.
    به شخصه هم شاهد این جور کشمکش های بی اساس بودم، بیشتر این افراد که من دیدم بدون آگاهی از جامعه و صرفا براساس موقعیت خودشون به این بحث ها دامن میزنن.
    البته با اینکه دختر ها هم بخوان برن سربازی موافق نیستم، گزینه سربازی اختیاری بیشتر جای مطرح شدن رو داره.

  • سُر. واو. شین

    ۱۸ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۲۷

    درباره سربازی که طبیعتاً موافقم باهات.


    کلا به نظر من باید با منطق وارد اینجور مباحث شد. مثلاً اینکه "بابام از بچگی باهام بد اخلاقی میکرده پس من یک فمینیست و مخالف مردها" هستم به عقل جور در نمیاد.

  • ف. ش.

    ۱۸ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۵۰ وب سایت

    صحیح، حتی من یه پیجو دیدم که تو پست جدید از یه شخص با کارش طرفداری کرده ولی تو پست بعدش یه کار بدشو بزرگنمایی کرده /:

    پ.ن: ولی اون که میگن سربازی از آدم مرد میسازه (البته به زندانم میگن P:) درسته، اختیاری هم باشه بعضیا سوء استفاده میکنن

  • سُر. واو. شین

    ۱۸ مرداد ۹۴ ، ۱۴:۴۹

    مرد زیاد میشناسم که سربازی نرفتن. اگه اختیاری باشه دیگه اسم نرفتن به سربازی سواستفاده نیست. اختیاریه دیگه. مث شرکت تو کنکور. الان کسی شرکت نکنه میگن سو استفاده کرده؟ 

  • (: vuvik

    ۱۸ مرداد ۹۴ ، ۱۷:۵۰ وب سایت

    موافقم!
    کلا شور همه چی رو در میاریم!
    این افراد احتمالا چیز زیادی در مورد فمنیسم نمیدونن و فکر کنم خیلی هاشون فقط برای روشن فکر به نظر رسیدن خودشونو مدافع حقوق زنان معرفی میکنن! و اتفاقا نتیجه ی عکس میذارن و باعث میشن بعد از یه مدت دیگه حالت از هر چی بحث در مورد حقوق زنانه به هم بخوره! حتی اگه زن باشی!! :|

  • سُر. واو. شین

    ۱۸ مرداد ۹۴ ، ۱۸:۰۶

    دقیقاً !

  • ف. ش.

    ۱۸ مرداد ۹۴ ، ۱۸:۴۲ وب سایت

    حرف حساب جواب نداره (;

  • آقای سر به هوا ...

    ۱۹ مرداد ۹۴ ، ۲۲:۰۲ وب سایت

    من هم زیاد برخورد دارم !
    ولی درگیر نمیشم !
    با " عکس های نمایشگاه یغما گلرویی " به روزم !

  • سُر. واو. شین

    ۲۰ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۵۱

    این تنها ری‌اکشنم بود درواقع.

  • منا مهدیزاده

    ۲۰ مرداد ۹۴ ، ۱۲:۱۸ وب سایت

    می دونی من یادمه اون موقع که راهنمایی و اول دوم دبیرستان بودم و اینا هم خیلی این بحثای فمنیست ای داغ بود.
    بعد جالبیش اینجا بود که اسم فمنیست رو می شنیدن بچه ها و صرفن چون یه چیزی بود که راجع به زنا و حقوقشون بود می گفتن ما فمنیست ایم‌!
    اتفاقن فمنیست ها رو من اصلن با کارها و عقایدشون موافق نیستم. مثلن می دونستی که توی یه سری کشور ها وقتی دخترا ۴،۵ سالشونه میبرن می دوزنشون ؟ که تا قبل ازدواج نتونن کاری کنن :)
    بعد حالا این جماعت به اصطلاح فمنیست بجای اینکه برن به همچین کاری اعتراض کنن میرن به دلایل مسخره لخت جلو سازمان حقوق بشر میشینن... که چی بشه واقعن ؟

    من راجع به سربازی نظری ندارم واقعن... ولی کشوری که همیشه "دشمن" داشته و در نهایت هم می خواد بر کل جهان پیروز شه منطقیه که همه پسراشو به زور بفرسته سربازی ;)

  • سُر. واو. شین

    ۲۰ مرداد ۹۴ ، ۱۷:۰۰

    آره این ختنه دخترا از کثیف‌ترین کاراییه که تو بعضی کشورا انجام میشه. اون کار فمینیستا هم که فک کنم بیشتر واسه تفریحه تا اعتراض :))


    الان با هر کسی صحبت کنی میگه که دیگه اوایل انقلاب نیست که نیرو نباشه و ارتش و سپاه انقد نیرو دارن که اگر هم جنگ بشه نیازی به سربازای عادی نشه. و اینکه دیگه اگر جنگی هم صورت بگیره قطعا اینجوری نیست که بری جلوی یارو وایسی تیر بزنین به هم. یه نگا به مستندهای منوتو بندازی پیشرفتای نظامی قشنگ دستت میاد. اگه جنگی بشه قبل اینکه بفهمی با کی داری میجنگی زدنت :D 

    فرض کن سالی دیگه حداقل 100-200 هزار نفر میرن سربازی دو ساله. میشه لااقل 200-400 هزار سال ضرر به پیشرفت جامعه. همینا رو اگه درست هدایت کنن به سمتی که به پیشرفت صنعت و تکنولوژی -و هر چیز دیگه ای که به قرن 21 شبیه‌تر باشه- کمک کنن مفید تر نیست به نظرت؟

  • خانم والیوم

    ۲۰ مرداد ۹۴ ، ۱۴:۵۷ وب سایت

    سه باره که میام بخونم کامل اما هربار یه کاری پیش میاد:|

    فک کنم قسمت نیسD:
    ان شالله بعد از ظهر:(

  • سُر. واو. شین

    ۲۰ مرداد ۹۴ ، ۱۶:۵۶

    همین اومدناست که ارزش داره. اذیت نکن خودتو :D 

  • مریم یحیایی

    ۲۶ مرداد ۹۴ ، ۱۸:۲۱ وب سایت

    سلام من یه متنی برای یه مسابقه نوشتم اگه میشه به این لینک برید بخونیدش و اگه خوشتون اومد لایکش کنید ممنون
    http://timemachine.mihanblog.com/post/4096

  • آیدین

    ۲۹ مرداد ۹۴ ، ۱۰:۰۹

    گندشو دیگه در آوردی چه وضع لینک گذاشتن 17 ام نوشتی 29 ام لینکشو میزاری که من اول کامنت نزارم :/ 


    فمینیست چیز با کلاس و فانی اِ برای همینم هست که طرفدار زیاد داره اساسا هرچیز باکلاس و فانی و به راحتی بشه بدستش آورد طرفدار زیاد داره این که تازه حتی از گیاه خواری هم راحت تره . بعدش حالا آدمی که صرفا به خاطر این موضوع میاد توی این مسیر خب مثل همون گیاه خواریه که گوشت نمیخوره چون معتقد حیوونا گناه دارن و نباید کشته بشن تا ما بخوریمشون در حالی که هندونه هم بخوره بازم برا تولیدش پای یک حیوان بی گناه وسط هست کلا باید هیچی نخوره و هیچی نپوشه تا به حیوانات ظلم نشه :| تازه جدا از اون دسته گیاه خوار هایی که محصولات لبنی مصرف میکنن میگن چون گاوه نمیمیره عب نداره خب این که بد تره هر روز عصاره ی گاورو بکشی بیرون تو یه جا دو در 3 فقط بتونه وایسه و بشینه بدتره تا اینکه بمیره که :| 

    خلاصه اینکه ملت کلا علاقمندن فقط عضو یه جنبشی بشن یا عضو یه مکتبی باشن و همینجوری باشن دور هم کلا برا همینم وقتی اظهار فضل میکنن اکثرا شبیه هم دیگه صحبت میکنن و کمتر نظر متفاوتی دیده میشه که طبیعی کاملا و باید کنار بیای به هر حال از اونجایی که به عنوان یه مرد نمیتونی بگی نه این کارتون اشتباه چون به نقطه مقابل فمنیست ها تبدیل میشی :/ 

  • سُر. واو. شین

    ۲۹ مرداد ۹۴ ، ۱۱:۵۶

    این مشکل فید سایته به من ربطی نداره :)) به فرخ بگو چرا دیر کار میکنه.


    آره دقیقاً. اینکه ملت فقط میخوان عضو یه جنبشی باشن بهترین توضیحه :D 

  • Mahtaj .P

    ۰۸ شهریور ۹۴ ، ۰۳:۲۴ وب سایت

    موافقم! معمولا تو همه ی زمینه ها تندرو هست! اما در ین یک زمینه تعداد کسانی که بیشتر به فکر انتقامن تا رسیدن به برابری بیشتره! ینی من خودم حتی همچین دوستایی هم دارم! کارشون به جایی رسیده ک همه ی مردها رو محکوم میکنن و حتی نفرت هم دارن! 

    نه تنها باید سربازی اختیاری بشه بلکه باید برای زن ها و مردها باشه! معنی نمیده که پسرا رو بزور بکشن تو پادگانا اونا هم دلشون برای مامانشون تنگ بشه! بعد این وسط یه عده ی حساسم هستن که افسردگی میگیرن! جواب اینا رو کی میخواد بده؟

  • سُر. واو. شین

    ۰۸ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۱۸

    آره دقیقا

  • Mahtaj .P

    ۰۸ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۳۱ وب سایت

    آیدین-> یه نوع گیاهخوارم داریم که اونا باید از منبعشون مطمعن باشن ینی از مزرعه ای جایی مواد اولیه رو تهیه میکنن که مطمعن باشن هشت تا مرغ رو در دو متر مکعب نگهداری نمیکنن بزور تخم بذارن! یا بزور از گاوا شیر نمیدوشن! درسته یه عده هم داریم از این روشن فکر خرکیا... اینو گفتم چون ما کلی گیاهخوار داریم درخانواده :))

  • سُر. واو. شین

    ۰۸ شهریور ۹۴ ، ۱۹:۳۵

    شرمنده تو بحث شما و آیدین دخالت میکنم ولی خیلی اینجوری اذیته که :)) چه کاریه

  • آیدین

    ۱۶ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۵۵

    محتاج دات پی -> کلا به نظرم گیاه خوار ها باید به دو دسته گیاه خوار ها و تریپ حمایت از حیوانات ها تقسیم بندی بشن که تفکیک به درستی صورت بگیره بین این دو گروه متفاوت ولی با یک نقاب :/ 

    چون یه سری برا سلامتی گیاه خواری میکنن یه سری برا حمایت از حیوانات که معمولا جفتشون آدمایین که دوست دارن با کلاس و خاص باشن ولی گروه دوم روحیه جنگندگی در خودشون دارن :-؟ 
    یعنی ما کلا از جنبه ی طبیعی یه حالت برا تخم مرغ بیشتر ندارین اونم اینه که تبدیل به جوجه بشه . چون یا خروسی هست یا نیست . اگه نیست که مرغ رو از حق طبیعیش محروم کردیم . اگر هم هست که تخمش نطفه داره و داریم نسل کشی میکنیم . پس کلا تخم مرغ از چرخه غذایی باید حذف بشه :|  
    کلا برداشت گیاه خوار ها از چرخه ی طبیعت غلطه چون به صورت طبیعی باید یه سری خیوانات فدای یه سری دیگه بشن تا بقاء ادامه پیدا کنه و در مورد چرخه ی غذایی طبیعی واقعا صلح میان انسان و حیوان و حیوان و حیوان غیر ممکن ِ :| 

    در ضمن : از دوستان عزیز خانم یحیایی , خانم والیوم , خانم مهدیزاده , آقای سر به هوا , ووویک عزیز , ف دات ش دات , دوست عزیزم آرین و در نهایت فاطمه دات ح تقاضامندم در صورت ندیدن کامنت من در ابتدای نظرات حتما این موضوع رو در کامنتی که میزارن به سروش کایکو گوشزد کنند :| قربان شما . 
    با تو صبتی ندارم سروش :/ 

  • سُر. واو. شین

    ۱۷ شهریور ۹۴ ، ۰۰:۳۶

    من فدای تو بشم عزیزم شما به مکاتبه تون ادامه بدین :))

  • Mahtaj .P

    ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۲۹ وب سایت

    آیدین

    اول از همه بگم که من مهتاجم نه محتاج! مه مخفف ماه...
    با حرفت کاملا موافقم! 
    موضوع اینه ک مثلا خود دائی بنده ک گیاهخواره اعتقاد داره ک خب اگه حیوونا رو بکشیم ک کشتیم دیگه کلا زندگیشونو گرفتیم برای همین گوشت نمیخوره
    از یه طرفی تولیدات این حیوونا رو هم نیگه فقط از نوع محلی میخوره! اعتقاد داره ک نیاید این حیوونا رو تو یه جای تنگ زندونی کرد فقط برای اینکه مثلا مرغ تخم بذاره ک ما بخوریم!
    ب هر حال این کاملا درسته ک این کار هم خاصه هم با کلاس :/

  • sina S.M

    ۱۶ بهمن ۹۴ ، ۱۲:۴۸ وب سایت

    چقدر خوب که منطقی به این موضوع پرداختی.

    فمنیسم هرچه باشد من هر وقت اسمش می آید تصویر یک زن نه خیلی جوان و نه خیلی میانسال میاد توی ذهنم که اخم کرده ! 
    نمیخوام زیاد حرافی کنم چون حرف های لازم را دوستان زده اند !
    قضیه همینه که خودت میگه ... چون اسم این جنبش تویش فمن دارد ... پس منشا مشکلاتش از من (مرد !) بر میخیزد. 

    در حالی همه مشکلات از خودشان بیرون می آید. اصلن تابحال به رفتار زنان دقت کرده ای ؟ دایم در حال غیبت از یکدیگرند ... در حالی که گروهی از مردان روابط کاملن روراستی با هم دارند و در غیبت هم دیگر همانی را میگویند که در روی همدیگر میگویند ... برای همین است که منیسم نداریم ... چون مردان آنقدر با هم متحدند که نیازی نیست برای متحد نشان دادن خودشان گروه و فرقه تشکیل دهند ... ولی زنان را اگر به حال خودشان رها کنی گوشت همدیگر را میجوند ! برای همین عده ای از زنان ترشیده و عقده ای باید رهبری گروهی را بعهده بگیرند به نام فمنیسم ... که یک وقت نگویند زن ها بلد نیستند متحد باشند !

    فعلن !

  • سُر. واو. شین

    ۱۶ بهمن ۹۴ ، ۱۳:۴۱

    اینم دیدگاهیه واسه خودش :D 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">