به‌ هر‌ حال

هفده‌ترین روز سال!

سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۵۹ ب.ظ

هفدهم فروردین: سروش روز

هنگام جشن «سروشگان» یا جشن «هفده‌روز» در ستایش «سْـرَئوشَـه/ سروش»، ایزد پیام‌آور خداوند و نگاهبان «بیداری»؛ روز گرامیداشت «خروس» و به ویژه خروس سپید که از گرامی‌ترین جانوران در نزد ایرانیان بشمار می‌رفته و به سبب بانگ بامدادی، نماد سروش دانسته می‌شده است.

بله همینطور که ویکیپدیا میگه امروز 17 فروردین‌ماه مصادف با جشن تاریخی سروشگان بود. سروش هم درجریان باشید که یکی از ایزدهای قدیم بوده که نیایش رو به مردم یاد داده و صبح به صبح ملتو بیدار میکرده که پروردگار رو یاد کنن. که خب بنده به عنوان یک سروش اصیل و باستانی هر شباهتی با این ایزد گرامی داشته باشم قطعاً سحرخیزی جزء اونا نیست!

کلاً یکم درباره‌ش سرچ کنین میبینین ایران باستان جای خیلی جالبی بوده. یه سری ویژگی‌ها داشته که حتی اگرم هیچ سودی نداشتن ولی یه دلخوشی قشنگی به مردم میدادن. مثلاً همین که هر روز از ماه یه اسم داشته و جشن‌های مختلفی تو روزای مختلف برای مسائل مختلف داشتن. ممکنه بگین عیش و نوش بیخود و وقت تلف کردن بودن ولی خب هرچی که بوده ملت انقد وقت برای کارای دیگه‌شون میذاشتن که بزرگترین امپراتوری جهان ساخته بشه، وگرنه خب نمیشد! 

در همین راستا لازمه ذکر کنم که اون زمانا مثلاً روز هفدهم هر ماه به اسم سروش بوده. که هفده فروردین رو به عنوان اولین ماه سال به اسم جشن سروشگان شادی میکردن. و همین میتونه یکی از دلایلی باشه برای ذهن‌های پرسشگر شما عزیزان که چرا انتهای خیابان هفدهم؟ و نه هجدهم! یا نوزدهم! :D 

  یه کلام, محسن چاوشی با خداحافظی تلخ رسالت خودش بر شهرزاد رو تکمیل کرد! ..

  دنبال اولین کتابم برای شروع چالشی که پست قبل گفتم. اولین قدم سخته :D

  همین دگ, خوش باشین! .. 

17Rooz-1395

۵ ۰
۱۳ دیدگاه
| اشتراک‌گذاری‌: به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم

این مطلب با برچسب‌های, جشن سروشگان, جشن‌های ایران باستان, خداحافظی تلخ, سروش روز, سروشگان, شهرزاد, محسن چاوشی در تاریخ سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۵۹ ب.ظ، توسط سُر. واو. شین منتشر شده است.
  • مترسک ‌‌

    ۱۸ فروردين ۹۵ ، ۰۹:۳۵ وب سایت

    روزت مبارک سروش جان :))

  • سُر. واو. شین

    ۱۸ فروردين ۹۵ ، ۱۰:۴۱

    مرسی عزیزم :)) 

  • مترسک ‌‌

    ۱۸ فروردين ۹۵ ، ۰۹:۳۶ وب سایت

    راستی روز مترسکگان نداریم؟ D:

  • سُر. واو. شین

    ۱۸ فروردين ۹۵ ، ۱۰:۴۳

    یه سری شواهدی بدست اومده درباره ش ولی قطعی نشده. ثبت شد خبرت میکنم :))

  • خانم والیوم

    ۱۸ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۲۰ وب سایت

    چی بگم والا ما هم ک میدونید خواب آوریم والیومیم مایه آرامش خلق الله که خرابند از زندگی...


    من خیلی گشتم همه کتابایی ک فیلمشون ساخته شده بود خونده بودم باید میرفتم فیلمشونو میدیدم.اما بالاخره پیدا کردم^_^

  • سُر. واو. شین

    ۱۸ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۱۳

    آره اصلاً جای روز ملی والیومگان خالیه تو تقویم :))


    بسیار عالی. من این کتابه که واسه فیلم باید بخونم از همون اول معلوم بود برام خیلی وقتم هست منتظر فرصتم بپرم بخونمش. ولی اولین موردو میخوام با یچی دگ شروع کنم هنوز پیدا نکردم کتاب خوب براش :D 

  • ف. ش.

    ۱۸ فروردين ۹۵ ، ۱۳:۲۲ وب سایت

    چه باحال D:

  • سُر. واو. شین

    ۱۸ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۱۱

    هوم :D 

  • Miss Avilet

    ۱۸ فروردين ۹۵ ، ۲۰:۵۹ وب سایت

    من عکسه رو سیو کردم و دور بعضیاشون دایره کشیدم و اسم کتابایی که به ذهنم رسیدو نوشتم. ولی هنوز معتقدم بعضیاشونو به سختی میتونم پیدا کنم، و اعتراف می‌کنم که همینش لذت‌بخشش میکنه:))


    + اینقدم کشف‌های منو لو نده

  • سُر. واو. شین

    ۱۸ فروردين ۹۵ ، ۲۱:۴۶

    به به چقد خوبه این دوستای کنکوریمونو میبینیم که انقد به سنت کتابخوانی علاقه نشون میدن :-" 


    +کدام؟‌ :))

  • نرگس ...

    ۱۸ فروردين ۹۵ ، ۲۲:۱۰

    روز شما محسوب میشه امروز؟:)

    اگه اینطوره مبارک باشه:)

    من این شعر فاضل نظری رو خیلی دوست دارم..و حالا خیلی خوشحالم که با صدای محسن چاوشی اجرا شده:)

  • سُر. واو. شین

    ۱۸ فروردين ۹۵ ، ۲۳:۰۸

    بله دگ. مرسی :D 


    عالیه واقعاً شعرش ..

  • Miss Avilet

    ۱۸ فروردين ۹۵ ، ۲۳:۴۴ وب سایت

    یجوری میگی انگار دارم اولین گام‌هام رو در مسیر کتابخونی دقیقا هم توی سال کنکور برمیارم:/:))))


    + همون دیگه:-″ :اشاره به مضمون پست

  • سُر. واو. شین

    ۱۹ فروردين ۹۵ ، ۰۰:۱۹

    آره دگ تو که کتاب نمیخونی اصن :-"


    + اینو که از قبل برنامه داشتم پست بدم درباره‌ش. بیشین بینیم :)) :-"

  • منا مهدیزاده

    ۱۸ فروردين ۹۵ ، ۲۳:۵۴ وب سایت

    عهههه! روزت مبارک :)

  • سُر. واو. شین

    ۱۹ فروردين ۹۵ ، ۰۰:۱۹

    مرسیییی :D 

  • کوثر بانو

    ۱۹ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۱۸ وب سایت

    :)

    چه جالب تاحالا همچین چیزی نشنیده بودم
    مبارک باشه

    + صفحه هایی از اینستاگرام که لینک پایین معرفی میکنه شاید بتونه کمک کنه
    http://rangirangi.com/account-ketab-pishnahadi-rangi-rangi-ketab/

  • سُر. واو. شین

    ۱۹ فروردين ۹۵ ، ۲۳:۴۷

    مرسی :D 


    بخاطر معرفی اون صفحه هم ممنون استفاده میکنم حتماً :)

  • آیدین

    ۱۹ فروردين ۹۵ ، ۲۳:۵۷

    برو بمیر  :/ مرسی اه :/



  • سُر. واو. شین

    ۲۰ فروردين ۹۵ ، ۰۱:۱۳

    قربانت برم من :))

  • م

    ۲۰ فروردين ۹۵ ، ۱۸:۱۳

    چقد از فرهنگ قدیممون بی خبرم اولین بار بود شنیدم

    اون عکسی که گذاشتی خیلی خوشگله. خاتون همیشه یکی از طرح های مورد علاقه من برای معرق بوده:-)

  • سُر. واو. شین

    ۲۰ فروردين ۹۵ ، ۲۱:۵۵

    چیزای خیلی قشنگی هست که همه‌مون بی‌خبریم.


    هوم (:

  • sina S.M

    ۲۰ فروردين ۹۵ ، ۲۱:۰۳ وب سایت

    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    هی عاقا این خرافات کیلو چنده ؟! با همین ایزد میزد بازیا بود که مغول ها عین کوفته قلقلی خوردنمون دیگه ... !

    راستی کتاب گفتی : تعقیب گوسفند وحشی از موراکامی
    من خودم نخوندمش (خیلی نادره آخه !) ولی میگن شاهکاره ... 


    ----

    **** *** *** *** * ***** * *** * ***** *

  • سُر. واو. شین

    ۲۰ فروردين ۹۵ ، ۲۱:۵۶

    خرافات چیه باو :)) 


    یکی از دوستان هست متخصص کتاب‌های نادره. میپرسم ببینم گیر میاد یا نه. خیلی مرس :D 

    و مرسی بخاطر اون روشنگری آخر. تا حدود زیادی موافقم :))

  • نگین ...

    ۲۱ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۱۴ وب سایت

    با تاخیر تبریک

  • سُر. واو. شین

    ۲۱ فروردين ۹۵ ، ۱۹:۱۵

    مرسی :D 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">