به‌ هر‌ حال

روز ملی قاصر

جمعه, ۳ شهریور ۱۳۹۶، ۰۷:۰۲ ب.ظ

ما داریم توی کشوری زندگی میکنیم که اساساً توش هیچکس به مرگ طبیعی نمیمیره. توی زیست بوم ایران مرگ در مفهوم کلی به دو دسته تقسیم میشه: شهادت و قصور پزشکی! یعنی شما یا سرباز هستی و میری سوریه اون طرفا شهید میشی، یا در اثر قصور پزشکان نابخرد از بین میری. درواقع ما با پدیده‌ای روبرو هستیم به اسم جامعه‌ی پزشکی، که توی چشم شما ملت نگاه میکنه و هی قصور میکنه، قصور پشت قصور!

خود من تا جایی که یادم میاد هربار که کسی فوت کرد [فارغ از سن و شرایط زندگیش] پشتش فحش و لعنت بود که به پزشکای بی‌سواد حروم‌خور نثار شد. این مساله هم فقط مربوط به هنرمندا و آدمای معروف نیست، همین آدمای عادی و معمولی اطراف ما هم همینطورن. یکی دو ماه پیش مادربزرگ یکی از دوستای من فوت کرد. حالا دقیقاً در جریان سن ایشون نیستم ولی خاطراتی که تعریف میکرد حدوداً برمیگشت به زمان احمدشاه قاجار! اواخر دیگه حرف هم به زور میزد. وقتی خبر فوت ایشون رو با تلفن به دوستم اطلاع دادن، فحشی که همزمان به پزشکای بیمارستان دادن رو هم با گوشای خودم شنیدم. دایی این دوستمون اعتقاد داشت که مادرش سرحال بوده و تا همین دیروز صد متر رو زیر 8 ثانیه میدویده و قصور پزشکی باعث شده که ایشون شبونه تو خواب تموم کنه. احتمالاً منظورش این بوده که قصور پزشکی که تو بیمارستان اون سر شهر شیفت بوده از راه دور باعث مرگ مادر ایشون توی تخت خواب خودش شده! یا در یک مورد دیگه همین چند مدت قبل یکی از آشناها سرما خورده بود رفته بود بیمارستان دولتی، اونجا یه دانشجوی پرستاری پنی‌سیلین رو اشتباه زده بود و گویا حین تزریق عصب سیاتیک این داداشمون عروس شده بود. واقعاً از نظر من تمام فحش‌هایی که به بستگان درجه یک پزشک معالج این آشنای ما حواله شد کاملاً بر حق بودن. اون دکتر بی‌سواد بیجا کرد پنی‌سیلین نوشت که بعدش اون دانشجوی پرستاری تزریق رو اشتباه انجام بده! آخه تا کی جامعه‌ی ما باید از حضور این پزشک‌های جاهل آسیب ببینه؟ 

همین موضوع برای افراد معروف هم پیش میاد و احمالاً شما بهتر از من در جریان هستید که چقد فاز داره پیگیری و هشتگ زدن تو این موارد! برای مثال خیلی از عزیزانی که برای مرگ استاد کیارستمی هشتگ قصور پزشکی راه انداختن قبل اینکه شروع کنن به توییت کردن، یه سرچ کردن ببینن این جناب کیارستمی کی بوده اصلاً! چون کلاً این عزیزان وقتی برای تلف کردن پای سینمای ایران نداشتن هیچوقت و تو عمرشون فقط فیلمای کوئنتین تارانتینو و کریستوفر نولان میدیدن! ولی خب عصر اطلاعات باعث شده حتی این دوستان هم فقط با یه سرچ ساده بتونن ظرف نیم ساعت به طرفدار پر و پا قرص قدیمی و حتی منتقد آثار استاد کیارستمی تبدیل بشن! چه توییت‌ها که ارسال نشد و چه هشتگ‌ها که زده نشد و چه حکم‌ها که بریده نشد و صد البته که همه هم به حق بودن. چرا که قطعاً مردمی که خودشون لحظه‌ی فوت اونجا بودن خیلی بهتر از پزشکی قانونی فاسد جنایتکار در جریان جزئیات اون قصور پزشکی هستن. جناب استاد بزرگوار داریوش مهرجویی هم که مهر تایید نهایی رو پای نامه زدن که: پزشکان احمق باعث مرگ کیارستمی شدند! و خب درست هم میگن. کی وجودشو داره مخالفت کنه!

همین موضوع ادامه پیدا کرد تا در نهایت رسید به تیتر جدیدترین قصور پزشکی خاورمیانه. در جریان هستید که توی آخرین اظهارات پرونده‌ی حمید صفت ادعا شده که قصور پزشکی باعث فوت پدر ایشون بوده. و خب بازم حق دارن! صددرصد حق دارن! این که جناب حمید خان صفت گرفته پدر ناتنیش رو مث سگ زده که دلیل فوت نمیشه، قطعاً پای یک پزشک در میون بوده! اصلاً‌ من نمیدونم وقتی پزشک‌ها دارن توی این جامعه قدم میزنن و نفس میکشن چرا باید کسی بمیره؟ چه معنی داره؟ مگه دولت پول مفت داره به دانشگاه‌های علوم پزشکی میده که مردم هر روز به دلایل واهی مثل تصادف و دعوا و آوردوز بمیرن؟ 

اما با تمام این تفاسیر باید بگم نظر منم اینه که پزشک‌ها قاصرترین افراد روی زمین هستن. واقعاً عامل اکثر مرگ و میری که روزانه رخ میده خود این پزشکا هستن، چرا که اولین کسایی بودن که توانایی داشتن جلوی هر اتفاق بدی رو بگیرن. اونا خیلی ساده میتونستن با به دنیا نیاوردن یه مشت مشنگ جلوی تمام اتفاقات بد دنیا رو بگیرن ولی این کار رو نکردن و دنیا رو به این وضعی که الآن میبینیم انداختن!

ولی خب مردم عزیز و مهربون و بزرگوار ما با این اوصاف باز هم یه روز رو به اسم روز پزشک قرار دادن تا حسن نیت خودشون رو به این شیاطین ثابت کنن. اما چه سود!‌ به زعم من اسم این روز باید به روز ملی قاصرین شیاد تغییر پیدا کنه تا تمام جامعه یک رنگ از تناقض‌ها خالی بشه و هیچ لکه‌ی کوچکی هم در حمایت از پزشکا توی هیچ بخشی از این کشور دیده نشه!

  من در جریان هستم که پزشکای بی‌صفت زیادی هم توی جامعه هستن که یا سواد کافی ندارن یا وجدانشون کفایت کارشون رو نمیکنه! لزومی به یادآوری نیست. خود منم بارها اشتباهات پزشکی رو اطرافم دیدم، ولی حجمشون در برابر هوشمندی‌هایی که زندگی‌ها رو نجات میده خیلی کم و ناچیزه. به چشم اومدنشون انرژی میخواد! 

  در کنار اون بنظر من باید این رو هم در نظر گرفت که درسته که ما پزشک بد داریم، ولی به همون میزان سیاستمدار بد، معلم بد، روحانی بد، تاجر بد و رفتگر بد هم داریم! چرا که هیچ شغلی ذات انسان‌ها رو غربال نمیکنه. این رو باید قبول کرد.

  عجب تابستونی بود ! 

۱۱ ۱
۲۱ دیدگاه
| اشتراک‌گذاری‌: به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم

این مطلب با برچسب‌های, حمید صفت, روز پزشک, عباس کیارستمی, قصور پزشکی, پزشک, کیارستمی در تاریخ جمعه, ۳ شهریور ۱۳۹۶، ۰۷:۰۲ ب.ظ، توسط سُر. واو. شین منتشر شده است.
  • Pary darya

    ۰۳ شهریور ۹۶ ، ۱۹:۱۳ وب سایت

    البته شمافکرکنم پزشکید؟!(( ':روزی که گذشتو تبریک میگم بهتون(( ':

    با اینکه حقایق تلخی توی متن بود که مردم ما همیشه دنبال مقصرهستن ولی واقعا بابعضی از جاهای این متن قهقهه زدم(('':خصوصا اون قسمت به دنیا اوردن

  • سُر. واو. شین

    ۰۳ شهریور ۹۶ ، ۱۹:۳۵

    پزشک که چه عرض کنم. دانشجوی پزشکی :)) خیلی ممنون :دی

    واقعاً درسته دیگه :)) به دنیا نیارن مشکلا حله :/

  • فروردین دخت

    ۰۳ شهریور ۹۶ ، ۱۹:۱۸ وب سایت

    خدا کنه که شما از همون دکترایی بشین که با هوشمندی جون خیلیا رو نجات میدن..که البته حتما همینطور خواهد بود...


    ▪ای کاش بیشتر بنویسین :)

  • سُر. واو. شین

    ۰۳ شهریور ۹۶ ، ۱۹:۳۹

    تلاش بر همینه. امیدوارم بشه. 

    مینویسم معمولاً ولی جوری نیس که وبلاگو آپ کنم باهاشون. حسش باید بیاد واسش که این مدت بد میاد متاسفانه.

  • فِ. شین.

    ۰۳ شهریور ۹۶ ، ۱۹:۲۱ وب سایت

    منم از کل پست گیر بدم به آخرش D:

    این تابستون منم عجیب بود D:

  • سُر. واو. شین

    ۰۳ شهریور ۹۶ ، ۱۹:۴۰

    به مدل خوبی عجیب باشه خوبه حالا. بد نباشه فقط :))

  • میم _

    ۰۳ شهریور ۹۶ ، ۱۹:۵۳ وب سایت

    دقیقا چون تو فیلد پزشکی هستی میدونی داره چه ظلمی میشه ولی اگه از بیرون نگاه کنی،مردم عادی فکر میکنن همه دکترها رو خروار پول نشستن و واسه پول بیشتر فقط همینجوری دارو و تجویز اشتباهی انجام میدن.

  • سُر. واو. شین

    ۰۳ شهریور ۹۶ ، ۲۰:۴۸

    آره دقیقاً. ولی خب مثلاً میبینم که اولاً همه‌ی پزشکا به پول درست حسابی نمیرسن. بعدم با سربازی و تخصص و اینا طرف تا بخواد به پول برسه سی و خورده‌ای سالش شده در بهترین حالت. اونم بعد اون همه فسار درسی که کمر آدمو خورد میکنه و جوونی رو هم میگیره. بهترین سالای زندگی گذشتن و وقتی به پول میرسی که عملاً به دردت نمیخوره دیگه. 

    بحث دیگه هم اینه که سیستم آموزشی ما هم مشکل زیاد داره. نمیشه نقششو تو بی‌سواد بودن خیلی از پزشکا نادیده گرفت.

  • aida

    ۰۳ شهریور ۹۶ ، ۲۲:۳۳

    با توجه به اینکه "فقط یه دانشجوی پزشکی میدونه که یه دانشجوی پزشکی هیچی نمیدونه" روز پزشکو بهت تبریک نمیگم سروش :))

    متن هم عالی 
    بیشتر بنویس

  • سُر. واو. شین

    ۰۳ شهریور ۹۶ ، ۲۳:۲۸

    منم تبریک نمیگم اصلاً. علوم پایه هم کوفتت بشه :( قهر قهر قهر :))

    لطف داری. چشم :دی

  • lili ydgr

    ۰۳ شهریور ۹۶ ، ۲۲:۴۹ وب سایت

    روزت مبارک(:🌷

  • سُر. واو. شین

    ۰۳ شهریور ۹۶ ، ۲۳:۲۸

    ممنون ؛)

  • amir hossein

    ۰۳ شهریور ۹۶ ، ۲۳:۳۰

    به نظر من شما اشتباه می کنید و ما روحانی بد نداریم !

  • سُر. واو. شین

    ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۰۰:۱۰

    خود روحانیون محترم هم به این محکمی عقیده‌ی شما رو ندارن برادر :دی

  • مترسک ‌‌

    ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۰۶:۲۵ وب سایت

    پارسال چند تا پست راجع به قصور پزشکان و پرستاران نوشتم، خلق‌الله طوری علیهم گارد گرفتن که کلاً پشیمون شدم از مطرح کردن چنین مسائلی؛ دقیقاً قید کرده بودم که «یه عده» این طوری هستن و نه همگی اما کو گوش شنوا... بگذریم... خودت خوبی؟ چه خبر؟

  • سُر. واو. شین

    ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۰۷

    آره یه دوستانی اساساً گارد میگیرن. از هر طرفی حالا. الآن مثلاً کامنت بعدی رو آیدین داده بعد از کامنت تو باید برم بخونم ببینم چجوری بهم ریده و تاییدش کنم :)) پیش میاد دیگه D: 

    بد نیستم آقا شما چطوری؟ سلامتی D: 

  • آیدین

    ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۵۴

    ببین خوت سر حرف رو باز میکنی ها من اصن کاری دیگه نداشتم به این قضیه :| 

    اینکه از روی موضع گیری خودت متن رو نوشتی خیلی تو ذوق میزنه اولا بگم اینو :| که سعی کردی آخرش بشوری ببری این موضع گیری رو اما نشده :| 
    اینجا جا داره بهت روز پزشک رو تبریک نگم چون اساسا ربطی بهت نداره هنوز و نصفه شدی تازه اگر اشتباه نکنم :| 

    در مورد نظرت و گفتارت اینو بگم که اولا قصور پزشکی مثلا در مورد بابای پیر حمید صفت که بر اثر ضرب و شتم اون اتفاق واسش افتاده یا عمه ی بابای من که دیافراگمش بالا پایین نمیره که هوا بکشه تو ریه هاش کاملا از اساس جنبه ی توجه نداره . اینکه تو خودت ازشون در متن استفاده کنی و بگی اینجوری میشه اونجوری میگن سطح متن رو میکشه پایین و جای اینکه یه بحث اساسی رو مطرح کنی صرفا در حد یه بحث کوچه بازاری پیش میری . 

    در کل رفتی یه چیزی بگی ، خوب در نیومد :| خیلی سرسری و خام شده پستت :| 

    من نظرم هنوز همون نظر قبلیمه ، #پزشک_ها_رو_بزرگ_نکنیم پزشکی فقط یه شغلِ :)))) 

    ( اینو در پرانتز بگم فقط ،اکثر پزشک ها غیر از شهر بزرگ تهران ( به دلیل کثرت و نظارت بیشتر و اون جنبه ی حالا رقابت یا هرچی ) میشه گفت در بقیه قسمت های ایران صرفا یک ربات هستن که مشخصات مریضی شمارو میگیره و مطابق اون یه دستورالعمل میده ، و جزییات رو از اون مشخصات حذف می کنه ! و این قابل کتمان و قابل دفاع نیست . من اندازه موهای سرت این نوع مداوا رو دیدم . مداوایی که منی که سواد پزشکی ندارم از شدت نامربوط بودنش میتونم متوجه بی ربط بودنش بشم . من یادم نمیره یه روز صبح بابام رو بردم دکتر ، دکتر شیفت بود ، خواب بود بیدار شد بدون اینکه دست صورتش رو بشوره و چیزی بپرسه یه مسکن و خشک کن نوشت گفت همینجا بزن برو چیزی نیست ! بدون اینکه حرف بزنه اصن که بگه دردت چیه ! حالا تو هرچقدر که دوست داری بگو پزشک بد و خوب داریم ، همجا داریم آدم خوب و بد ، منتها من و هزار نفر دیگه که از هر 3 باری که کارشون به یه پزشک میوفته این اتفاق براشون تکرار میشه نخواه به راحتی کنار بیان با این موضوع ! شاید تو اشتباه میکنی و جامعه پزشکی واقعا غرق شده در نکبت و لجن و بی سوادی شده ! اگر اینطور نباشه نباید برای بابام ، شوهر خالم ، همسایه ، فامیل دور ، و کلی آدم دور و بر من اشتباهات فاحشی اتفاق بیوفته که فقط با تهران دکتر رفتن حل بشه و نشه گاها !! و این بین متاسفانه من از میزان اهمیتی که درس های روانشناسی و مربوط به رفتار و ارتباط با مریض رو واستون میذارن با خبر نیستم . فقط به ظاهر انگار اهمیتش مثل درس اجتماعی و پرورشی میمونه تو مدرسه . که این وسط من کنکور رو عامل اصلی این اتفاق که هر آدمی با هر نوع رفتار و انگیزه ای میتونه پزشکی قبول بشه و پزشک بشه میدونم ! اینو تو پرانتز گفتم چون اصلا قابل بحث نیست از نظر من نمیدونم کی میخوای قبول کنی تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها  ) :| 




  • سُر. واو. شین

    ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۱۳

    خب منم دقیقاً همینو میگم. پزشکی فقط یه شغله و باید مثل یه شغل بهش نگاه کرد و مثل یه شغل ازش انتظار داشت D: 

    پزشکایی که توی شهرستانا خدمت میکنن اکثرا تو شهرستانا هم درس خوندن. اینو خودمم قبول دارم و تو متن هم گفتم که مشکل هست بالاخره. ولی درصد خیلی زیادی از مشکله برمیگرده به سیستم آموزشی. حتی یک واحد درسی هم فکر نمیکنم تو رشته‌ی پزشکی باشه که بخواد اخلاق پزشکی رو یاد بده یا ارتباط اجتماعی رو آموزش بده و اینا. اگرم باشه خیلی سطحی و سرسریه. اینم حاصل همون سیستمیه که معلم بد رو تربیت میکنه و میفرسته تو جامعه. انتظار خیلی زیادی از خود افراد نمیشه داشت. 
    ولی در کل نمیگم حرفات اشتباهه. تو هم حق داری D: 

  • فاطمه .ح

    ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۵۷ وب سایت

    دلم براتون سوخت :)))))) روزت مبارک 

  • سُر. واو. شین

    ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۱۳

    دل سوختن هم نداره حالا خودتو ناراحت نکن :)) ممنون D: 

  • بهــ ــار..

    ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۳:۱۰ وب سایت

    تولد روز شما مبارک D:

    + هی میام درباره تابستون یه چیزی بگم هی موازین ادبی رو رعایت میکنم :|

  • سُر. واو. شین

    ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۱۳

    ممنون D: 

    بگو بابا همه خودی‌ان :))

  • بهــ ــار..

    ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۴۱ وب سایت

    در رابطه به اخلاق پزشکی که توی جوابِ آیدین گفتی باید بگم که ترم هشت یه دو واحدی داره و البته قبل اینترنی به صورت کارگاهی (درس نیست) برگزار می‌شه.

    بعد کتابشم بیانات لاریجانی هستش :|

  • سُر. واو. شین

    ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۸:۴۸

    شنیده بودم که هست یه همچین چیزایی تو ترمای بالاتر. ولی خب مشخصاً به هیچ ور کسی نیست :)) ولی گویا تو المپیاد پزشکی یه شاخه به اسم اخلاق پزشکی هست. چیز جالبی باید باشه. 

  • آقای سر به هوا ...

    ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۴۲ وب سایت

    راجع به قصور پزشکی یکم کم لطفی شد به جامعه پزشکی :)

    اوضاع اینجوری هام نیست ..

  • سُر. واو. شین

    ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۸:۴۸

    هوم دقیقاً.

  • تو کا

    ۰۵ شهریور ۹۶ ، ۰۰:۴۷ وب سایت

    من خودم به شخصه تا صبح دارم برات حرف بزنم و قصور پزشکی که برای دوست و آشنا و یا کوتاهی های پزشکی که اتفاق افتاده رو بگم :دی 

    من با اون قسمت کامنت ایدین که گفته توی شهرستان ها مثل تهران نظارت سختگیرانه نیست کاملا موافقم! چون توی شهرستان ما حتی شده تو رفتی توی بیمارستان خصوصی و داری شبی یک میلیون و خورده ای پول میدی ولی خب .... :/ 
    درسته که نباید همه رو به یک چوب زد ولی این بحث انتقاد به جامعه ی پزشکی که مطرحه حالا جدای از یه سری حاشیه ها ( که توی کشور ما حاشیه اصولا برای هر مسئله ای اتفاق می افته, برای هر شغل و جامعه ای , همین روحانی ها و سیاستمدارها هم که گفتی توشون خوب و بد پیدا میشه و فقط مختص پزشکی نیست, این آدمها هم خیلی شده که مردم با نگاه بد و یه جوری طلبکارانه و اینکه همشون مثه همن بهشون نگاه کنن) خلاصه که می خوام بگم من خودم به عنوان یه رخم خورده چه از لحاظ های مالیش و یا درمانیش هیچ وقت نمی تونم به چشم خوبی به پزشک ها نگاه کنم و کلا همیشه با بی اعتمادی میرم جلو که دیگه مگر اینکه اون پزشک خودش خلافش رو ثابت کنه ...

  • سُر. واو. شین

    ۰۵ شهریور ۹۶ ، ۰۴:۲۵

    منم قبول دارم صحبتتو. ولی بین همه‌ی اینا مساله‌ی پزشکی زیادی بولد شده. که اونم با اینکه اکثر ملت میگن بخاطر حساسیت شغلی و ایناست ولی بنظرم اینطور نیست، بخاطر سطح درآمد یه عده از پزشکاست که اینو مردم به همه تعمیم میدن و جا افتاده به چشم یه مشت حروم‌خور بی‌سواد نگاه بشه بهشون. من منکر اشتباهات پزشکی و اینا نمیشم. خودمم کم درگیرشون نبودم. ولی همونقدر هم فساد تو اداره‌ها و حق‌خوری تو سازمانا و اینا رو دیدم. بنظرم با این حجم وسیعی که همه جا اشکال وجود داره این زوم خاصی که رو این جماعت شده اضافه کاریه. وگرنه انکار نمیکنم مشکلاتی که وجود داره رو.

  • fa fa

    ۰۵ شهریور ۹۶ ، ۲۳:۰۲ وب سایت

    عصبانی به نظر می رسید:)
    روزتونم با تاخیر مبارک

  • سُر. واو. شین

    ۰۶ شهریور ۹۶ ، ۰۲:۳۷

    عصبانی که نه حالا :)) خیلی ممنون D: 

  • زمر 53

    ۰۵ شهریور ۹۶ ، ۲۳:۱۰ وب سایت

    اون جمله آخر که به همون اندازه که پزشک بد داریم ، روحانی و غیره و غیره بد هم داریم رو ، من صدها بار تاحالا به یه ویرایش ساده گفتم

    اونم توی بحث های مذهبی بوده که هر گندی رو خواستن بچسبونن به روحانیا منم گفتم همونقدر که روحانی بد داریم پزشک و مهندس و رفتگر و سیاستمدار بد هم داریم
    با حرفت کلا موافقم
    موفق باشی

  • سُر. واو. شین

    ۰۶ شهریور ۹۶ ، ۰۲:۳۸

    آره خب واقعاً هر آدمی با هر شخصیتی تو هر شغلی میتونه وارد بشه دیگه D: 

    ممنون شمام همینطور.

  • م

    ۰۸ شهریور ۹۶ ، ۲۳:۵۷

    هر چی میخواستم بگم رو آیدین گفت مثلا یه نمونه اش پزشکی که به اعتراف خودش برای من دارو رو دوبرابر حد مجاز تجویز کرده بود . یا مادرم که بدون توجه به باردار بودنش براش دارویی تجویز کرده بودن که اگه داروخانه متوجه نشده بود امکان داشت  بچه آسیب ببینه.

    خود من که وقتی توی همین تهران به بیمارستان دولتی مراجعه می کنم پزشک بدرفتاری میکنه وقتی میری مطب همون دکتر رفتارش فرق داره بیشتر اوقات حتی یه شرح حال درست از بیمار نمیگیرن تا حالا چند بار پیش اومده باشه رفته باشم دکتر و خود دکتر کار نفر قبلی رو زیر سوال ببره خوبه؟ 
    مثلا من به گفته یه دکتر دچار عفونت ریه شده بودم ولی چون در مراجعه بعدی دیدم سفره رفتم پیش یکی دیگه به من گفت سرفه هات به خاطر تیک عصبیه!!! و جالبه دکتر سوم که رفتم برام دارو نوشت چند بار ویزیت شدم تا خوب شدم اینا هم خیالاتن و قابل رفع و رجوع؟ 
    تا الان دوبار پیش اومده که اطرافیانم بیماری های ساده شون تشخیص داده نشده ولی وقتی رفتن خارج از ایران پیش بچه هاشون با یه ویزیت ساده درماندشدن
    بدت نیاد ها من خودم فنی بودم ولی همیشه میگم اگه دانشگاه عای ایران از ما مهندس ساختن از شماها هم پزشک میسازن :)  ولی کار ما با سیم و اپ امپ و این چیزاست نه جون آدمیزاد پس مسلما خطاهای شما خیلی بیشتر به چشم میاد انکار چیزی رو درست نمیکنه من همیشه بی سوادی بچه های رشته خودمونپ قبول میکنم الکی هم طرفداری نمی کنم

  • سُر. واو. شین

    ۱۱ شهریور ۹۶ ، ۰۲:۱۹

    من قبول دارم حرفاتو. ولی اینم باید بگم که تفاوتا توی تشخیص فقط به سواد یا وجدان دکتر بستگی نداره. خیلی بیماریا هستن که نشونه‌هاشون کاملاً مشابه همن و معمولاً با توجه به اپیدمی که هست برخورد میکنن باهاشون. ولی اینکه چقد دقیق باشن پزشکا و چقدر ایران و خارج از ایران تفاوت داشته باشن رو تا حد خیلی زیادی سیستم آموزشی مشخص میکنه که خودتم اشاره کردی. بنظرم خیلی بهتره که بجای گرفتن انگشت اتهام به سمت هر دکتری آدم مسیرش بهش خورد، انگشت اتهام رو به نظام آموزشی بگیرن مردم تا اصلاح بشه. دانشجوی پزشکی تلاش خودشو برای وارد شدن به دانشگاه کرده. هیچ دانشجویی هم با هدف بی‌سواد بودن وارد دانشگاه نشده. فضای دانشگاه هم خوب باشه اون دانشجو هم خوب پیش میره. ولی تفاوت سطح سواد پزشکا حتی تو خود ایران هم از روی دانشگاهشون تا حد زیادی مشخصه. تو همین مورد هم استثنا هست ولی اکثریت اینجوریه. 

  • شایان

    ۱۴ شهریور ۹۶ ، ۱۱:۱۰ وب سایت

    رفیق روزت مبارک با تاخیر !
    راجع به بحث های دوستان فقط یک موضوع رو باید بگم که اگر دوست دارید خطای پزشکی رخ نده توی هر رشته ای که هستید به پیشرفت سطح دانشجوهای پزشکی کمک کنید !
    مهندسی خوندی؟ الان یک رباتی نیازه که اینقدر کوچیک باشه تا از راه خون با کنترل کامل برسه به سمت غدد سرطانی و ان هارا در محفظه ی خودش حمل کنه و بعد از مخرج بیاد بیرون ولی موضوع اینه کمتر از ۱۰ نفر مهندس میتونن چنین چیزی رو برنامه نویسی کنند و کمتر از ۴ نفر میتونند اینقدر ذهن خلاقی داشته باشند !

    فلسفه خوندی ؟ توی رفرنس های جهانی که برای موضوع اخلاق پزشکی وجود داره خیلی از مطالب هنوز به حدی که باید تکمیل نشده یکسری اشکالات بنیادی که هنوز فلسفه قابل به توضیح آنها نیست برای مثال تقابل عشق به کار که دکتر قریب آن را در میان پزشکان رواج داد و انسان دوستی مریضی که روبروی شما هست در بسیاری از موارد خاص میتونم بگم حتی رشته شما ضعف داره در تشریح موارد بنیادی موضوعات که اگر بخواین میتونید تکمیلش کنید که اینم شرط میبندم کمتر از ۲۰ نفر تو کل تاریخ ایران چنین درک بنیادی از مسایل را بتوانند با این علم توضیح دهند .

    و و...

    موضوع این هست که اگر این اجازه را داری به خودتون میدین که اینقدر بی پروا نظر بدین راجع به مواردی که تخصصی بررسیشون نکردین اصلا مشکلی نیست فقط لب و دهن نباشید و توی هر رشته ای هستید چیزی برای افزایش سطح همین افرادی که دارید نقدشون میکنید انجام دهید , اگر حتی یکی از کارگردان های عالی رتبه ی ایران نتونسته این ذوق رو به کار ببره تا یک فیلم پزشکی حالا با هر هدف مثبتی ولی جذاب رو به نمایش بگذاره, اگر کسی که شیمی خونده و نتونسته یک ایده عالی مثل کلاه که یه جورایی شبیه مکانیسم کیسه ی هوا باد میشه و موقع ضربه از سر افراد موتور یا دوچرخه سوار محافظت کنه طراحی کنند و و... یعنی شما سهم خودتون رو در بهتر کردن این رشته افزایش ندادین ! هر موضوعی دو طرف داره که الان از دید همه ی انسان های فرهیخته ی کشورم :)) فقط پزشکان مقصر هستند .
    قصد دعوا هم ندارم چون به دید یک BrainStorm به این محتوا نگاه میکنم و خوشحال هم میشم دوستان نظرات را Share کنند

  • سُر. واو. شین

    ۱۵ شهریور ۹۶ ، ۰۱:۴۰

    حیلی نظرات خوبیه. خودمم فکر نکرده بودم بهش اینجوری! جای کار داره واقعاً. خودمم الآن یه سری چیزا به ذهنم رسید که یه کارایی در این رابطه بکنم D: 

  • جو لیک

    ۱۶ شهریور ۹۶ ، ۱۰:۲۸ وب سایت

    بی ربط به پست، قالب همچنان مشکل داره

  • سُر. واو. شین

    ۱۶ شهریور ۹۶ ، ۱۳:۵۲

    کجاش مشکل داره؟ من ریفرش میکنم درسته.

  • جو لیک

    ۱۷ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۴۲ وب سایت

    من تو موبایل میبینم،  هر جا تو کامنتا اینتر خورده یا تو جوابش، فونت عوض شده.

    گزینه های زیر ارسال کامنت هم وسط چینن.

  • سُر. واو. شین

    ۱۷ شهریور ۹۶ ، ۱۸:۲۷

    آها. این مشکل وسط چین شدن خط دوم به بعد کامنت‌ها بود از اول تو قالب. فرصت نکردم درستش کنم. مرسی که یادآوری کردی.

  • سروش .

    ۲۸ فروردين ۹۷ ، ۲۲:۵۸ وب سایت

    با نصف حرفت موافقم و با نصفش مخالف. البته اون نصفه ای که باهاش موافقم تو دو خط بیان شده و اون قسمتی که باهاش مخالفم تو چندین خط!

    این قسمتیه که باهاش موافقم:
     در کنار اون بنظر من باید این رو هم در نظر گرفت که درسته که ما پزشک بد داریم، ولی به همون میزان سیاستمدار بد، معلم بد، روحانی بد، تاجر بد و رفتگر بد هم داریم! چرا که هیچ شغلی ذات انسان‌ها رو غربال نمیکنه. این رو باید قبول کرد.

    ولی قسمتی که باهاش مخالفم، تبرئه کردن پزشک هاست، به این دلیل که تو بقیه شغل ها هم بد وجود داره. چیزی که ما باهاش رو به رو ایم ایرانی بده. همین میزان خطا و اشتباه تو مهندسا هم هست، همین سطح و کیفیت رو خواننده ها هم دارن و همین طور فوتبالیست ها یا کلیدسازها و غیره. نکته ای که به نظر من باعث فشار بیشتر روی پزشک ها شده، درآمد به مراتب بیشتر پزشک ها و جایگاه اجتماعی بالاتریه که طی این سال ها نصیبشون شده، با کمی اغراق مثل این که انتظاری که از یک نماینده مجلس داری بیشتر از فروشنده ی مغازه باشه. (اگرچه می تونی تفاوت هایی رو هم بذاری تو این مثال). و به علاوه در این مورد که پزشک ها به پول نمی رسن یا حقوق کافی ندارن، و یا این که بعد از سال ها درس خوندن بهش می رسن رو هم نمی تونم قبول کنم، چون تجربه ی هر دو دانشکده رو داشتم. البته طبیعتا فنی رو خیلی کاملتر و پزشکی رو خیلی محدود. ولی همچنان بر این نظرم که تا زمانی که با کمال تاسف تو ایران نظام مالیاتی درست نداشته باشیم، عجیب نیست که فشار افکار عمومی روی پزشک ها بیشتر باشه.

  • سُر. واو. شین

    ۰۵ تیر ۹۷ ، ۲۲:۴۲

    من به هیچ وجه منکر این قضیه نمیشم که کاهلی زیادی از طرف خیلی از پزشکا هست. و شخصاً هم اعتقادم به اینه که جدای از مسائل مالی، بخاطر اینکه این جماعت با جون و سلامتی مردم سر و کار دارن هیچ خطایی ازشون نباید سر بزنه. ولی وقتی یکم به عقب‌تر و سیستم آموزشی که داریم ازش عبور میکنیم نگاه میکنم میبینم به قدری ناقص و اذیت‌کننده ست که مردم باید از اینکه درکل پزشک از این سیستم خارج میشه تعجب کنن! سیستمی که یه سری دانش‌آموز باانگیزه رو با اون همه انرژی و شور و شوقی که دارن تحویل میگیره و بعد از 7 سال یه سری آدم خسته و بی‌حال که به هیچ وجه حوصله‌ی سر و کله زدن با مریض رو ندارن بیرون میده. تا وقتی این سیستم اصلاح نشه نمیشه از خود پزشکا خیلی خرده گرفت. نمیخوام اشتباهات پزشکی رو توجیه کنم ولی بهرحال همه چیز رو هم نباید گردن خود اون شخص انداخت. و اینو هم در حالی دارم مینویسم که همین الآن پدرم درگیر یه بیماریه و یه اشتباه فاحش پزشکی رو همین دو روز پیش با چشم دیدم؛ اشتباهی که اگر سریع متوجهش نمیشدیم روند درمانش رو معلوم نبود به چه سمتی میبره! 


    ولی چیزی که واضحه اینه که یه سیستم مریض نمیتونه شخص کاربلد تحویل بده. از نظر مسائل مالی هم اگه 7 سال پزشکی و 2 سال سربازی و بعدش تخصص و اینا رو در نظر بگیری عملا یه سری آدم رو میبینی که تا بعد از 30 سالگی هم درآمد اصلیشون از جیب باباست. به بعد از اون هم اطمینان خاصی نیست و تا بیان به جایی برسن که درآمد قابل توجهی دارن عملا دیگه از سنی که بهشون لذت بده عبور کردن. اینجور مسائل زیادن خلاصه. 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">