چرا این خودکارم تموم نمیشه پس؟
کاری به این که کنکور عملاً به جفنگیات کشیده شده ندارم. یعنی حالا فرض کنیم هدف سیستم آموزشی کشور فقط اینه که یه عده گوسفندِ روبات تحویل دانشگاها یا بازار کار بده. یا فرض کنیم طراحای مختلف زیست شناسی حق دارن تا چند سال دیگه بین قید های "نخستین" و "اولین" هم فرق بذارن. یا حتی فرض کنیم طولانی کردن محاسبات سوالات ریاضی کنکور در حدی که حتی تو برگه جا برای نوشتنشون نباشه راه مناسبی برای تفکیک دانش آموز "تحلیلگر" و "توانا" از دانش آموز رند و از زیر کار در رو باشه.
بحثی که میخوام بگم اینه که حتی اگه میخوای روبات تربیت کنی به بهترین شکل تربیتش کن! اصلا از خود دانش آموزا بکشیم بیرون. الان دقیقا سیستم جوریه که وقتی یه معلم فارغ التحصیل شد مستقیم میره یجا شروع به تدریس میکنه و دیگه هیچ عامل جدی ای برای سنجش تواناییش وجود نداره. منظورم عاملیه که طرف رو به تکاپو بندازه تا نتیجه ی خوب بگیره. مثلا معلم شیمی مدرسه ی ما با تمام دبدبه و کبکبه ای که داره واقعا بار علمی که الآن [خصوصاً با این وضع سوالات کنکور از سال 92 به بعد] مورد نیازه رو نداره. هیچ چیزی هم برای سنجش بار علمی واقعی این معلم و معلم های نوعیِ دیگه پیش بینی نشده. یعنی سران آموزشی کشور هیچوقت به این فکر نیفتادن که خب این دانشجویی که الآن ما بهش مدرک میدیم و مشغول تدریس میشه قراره ده سال دیگه چه دانش آموزایی تحویل ما بده؟ از کجا معلوم ده سال دیگه هم این دانشجوی فعلی توانایی خودش رو مطابق نیاز روز ارتقا داده باشه؟ یکم ملموس تر بگم. از کجا معلوم چند سال دیگه فلان معلم برای اینکه توانایی هاش به چالش کشیده نشه یا اشتباهات احتمالیش آشکار نشه با قلمچی یا حتی کتاب های بهمن بازرگانی لج نشه و حتی با شنیدن اسمشون آنالش از سه جا پاره نشه؟!
خب حل این مسئله خیلی کار مشکلی نیست. ده ها راه هست که باهاش علم یه معلم سنجیده بشه. طبیعی ترین راهش در حال حاضر اینه که معلم ها هم کنکور بدن! آره دقیقاً هر سال مثل دانش آموزا بشینن سر جلسه کنکور و درس خودشون رو آزمون بدن. براشون تو همون درس کارنامه صادر بشه. حالا یا نتیجه گیری به خود معلم واگذار بشه تا اگه سطح لازم رو نداشت سعی کنه خودشو آپدیت کنه. یا یه بنیاد تشکیل بشه تا کلاسی, دوره ای چیزی برای معلمایی که از یه حدی ضعیف تر عمل کردن تشکیل بشه. این روش همه ی مشکلات رو حل نمیکنه, ولی از بین بد و بدتر, بده! اینطوری لااقل معلما هم در طول سال مطالعات مستمر میکنن و معلمی که همیشه مطالعه داره و هر سال خودشو برای یه کنکور آماده میکنه, بهتر میتونه دانش آموزاش رو هم برای کنکور آماده کنه! فکر نکنم این بخش حرفام توضیح بیشتری بخواد.
خیلی وقته این موضوع ذهنمو مشغول کرده واقعاً. حالا ممکنه یه معلم این حرف منو بخونه و مو به تنش سیخ بشه! که خب دقیقاً قصد منم همینه! یه معلم تا فشار درس و علم روش نباشه نمیتونه حتی یه روبات خوب تربیت کنه!
تو حرفام منظورم از لفظ کلی "معلم" فقط اون دسته از معلمایی بود که به ویژگی هاشون اشاره کردم. قطعا هستن معلمایی که همیشه مطالعه دارن و خودشونو کاملا با چیزی که کنکور و شرایط میطلبه تطبیق میدن.
دیشب یکی از پستای وبلاگ رو حذف کردم و مثل اینکه سرویس خودکار گوگل یه ایمیل اشتباه فرستاده برای کسایی که سابسکرایب کردن. جدی نگیریدش!
کمد لباسامو باز کردم از تهش یه دفترچه بردارم. کوه کتابایی که تابستون خریدم که بعد کنکور بخونم ریخت جلوم. تابستون آینده دو حالت بیشتر نداره. یا خیلی کتاب میخونم. یا خیلی کتاب به این و اون هدیه میدم!
فردا ایران با کشور دوست و برادر همسایه, عراق, بازی داره. اصولاً من فوتبالی نیستم ولی ایشالله کاری باهاشون بکنیم که جملگی دایی بشن! :D
-
اذیندخت
۰۴ بهمن ۹۳ ، ۱۷:۲۰می خواستم همون متن قبلیو کپی کنم،دیدم اونو که خوندی
در موردش صبت هم کردیم
پس ادامه شو مینویسم اینجا...
از ابتدای تشکیل سازمانها،همیشه هدف افزایش کارایی بوده
پس در نتیجه همیشه مدیران سعی میکردند که از طرق مختلف بر کارمند یا کارگراشون مسلط باشن.
به خاطر همین یه سری نظریه به وجود اومد مثل بوکراسیو اینا....
بعد از اون "هاثورن" طی تحقیقاتش به بعد انسانی انسانها پی برد(البته کاملا اتفاقی-هدف تحقیق چیز دیگه ای بود)و مطالعات هاثورن جرقه ای بود برای به وجود اومدن مکتب منابع انسانی
و در ادامه اون ما به هرم نیازهای مازلو میرسیم و....
و هنوزم که هنوزه راههای انگیزشی و افزایش کارایی داره گسترش پیدا میکنه،خلاصه که سروش جان اینا رو نگفتم که فقط مغزت ُ گاز گاز کنم ،می خواستم بگم انگیزه می خواد خوب کارکردن،و انگیزه خودش خیلی بحث پیچیده ایِ.
مثلا ایا تمام مشاورا و پشتیبانایی که شما دیدی به یک اندازه موثرن؟
یا مثلا تاثیری که مشاور رو شما میذاره ،با تاثیری که همون مشاور رو دوستت میذاره یکسانه؟
وقتی ما هر کدوممون اثر انگشت و dnaمخصوص به خودمون داریم،طبیعیِ که رفتارهای منحصر به فرد هم داشته باشیم و در نتیجه پیچیدن یک نسخه کلی برای همه (معلما)شاید درس نباشه.
-همین کنکور که میگی...
اومدن برگزار کردنُ معلما هم سطح علمیشون رف بالا،وقتی بلد نباشن منتقل کنن،وقتی دانش اموزاشون واسشون مهم نباشه و دیدشون بلند مدت و اگاهانه نباشه،دانش به چه دردشون میخوره؟؟؟؟
گاهی ما به علم نیاز نداریم،بلکه به اگاهی نیاز داریم:)
مانا باشی -
منا مهدیزاده
۰۴ بهمن ۹۳ ، ۲۱:۴۵ وب سایتمی دونی ... به نظرم به شعور خوده معلمه هم بستگی داره ... مخصوصن یه معلم کنکور ... یکم وجدان داشته باشه پیشه خودش می گه این بنده خداهایی که شاگرده منن الان کلی نتیجه کنکورشون به حرفایی که من میزنم سر کلاس بستگی داره الکی نرم با آیندشون بازی کنم ... ولی خب خودمونیم ... نه شعورشو دارن نه وجدانشو خیلیا ...
هه هه ...
این داور بازی ایران عراق مثکه قراره بیاد اهواز بازیه فولاد خوزستان و الحلال (؟!) رو داوری کنه ...
اگه زنده بمونه خواهر زاده هاشو می بینه ... :دی -
-
رنگ خدایے . . .
۰۹ اسفند ۹۳ ، ۲۱:۰۴ وب سایتسلام
قالب وب رو خودتون تغییرش دادین؟کار طراحی هم انجام میدید؟ -
کمند سلیمانی
۲۳ اسفند ۹۳ ، ۰۰:۰۳ وب سایتضمن خدمت وجود داره واسه معلما که اصولا یکی جای دو سه نفر امضا میزنه :))
دقت کرده باشی کنکور مثله امتحانایی میمونه که عین خر که چه عرض کنم عین گاو نرم واسش می خونی 20 میگیری فردائیش یه سوال در مورد اون درس بپرسن ازت هیچی یادت نمیاد!
فقط این نظام گند میزنه به 4 سال زندگی نوجوانان مملکت!
معلم ادبیاتمون که خیلی رک و پوست کنده گفت که ما معلما میتونیم اینترنتی سوالای کنکور رو ببینیم جواب بدیم با اینکه کتاب جلومون بازه بازم 100 نمیزنیم درسی رو که خودمون درس می دیم! مخصوصاً ادبیات رو! چون ادبیات درسیه که خیلی شخصیه! مثل سوالایی که به آرایه مربوطه! :|
من فکر می کنم این طراحای کنکور مشکلشون ریشه در بچگیشون دارع! عقده ای ها :|| -
-
کمند سلیمانی
۲۸ اسفند ۹۳ ، ۲۱:۴۵ وب سایت:)) بعلههه! خیلی قانعیا! :دی
از دو پعلو گذشته برادر من!! 3.4 پهلو شده! -
-
♛ ♛ آرین ♛ ♛
۲۲ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۳۷ وب سایتاگه دقت کنی من اومدم قبلا سر همین پست نظر دادم بدون اینکه مطلب رو بخون.
الان خوندم.
خلاصه کلام اینکه دم شما گرم!
امیدوارم که امسال سنجش من رو به عنوان یه ربات پذیرفته باشه |:
والسلام!